Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Yargı Reformu Strateji tanıtım toplantısında yaptığı açıklamada tutuksuz yargılamayı asıl yöntem olarak gördüklerini söyledi.Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın konuşmasından satır başları şu şekilde:Adalet mülkün temelidir diyerek devleti adalet temeli üzerinde inşa eden bir medeniyetin temsilcileri olarak bu mesele bizim önceliklerimiz arasında hep ilk sıralarda yer almıştır.
Milletimiz 2002 yılında ülkeyi yönetmeyi bize verdiğinde adaleti, emniyeti yükselteceğimizin sözünü vermiştik. En büyük reformlar bu alanlarda gerçekleştirdiğimizi görüyoruz.Reform belgesinde yer alan başlıkların uygulamaya geçirilmesi sürecini bizzat yakından takip edeceğim. Türkiye’nin AB üyeliği sürecindeki en büyük kazanımlarından biri reform çalışmalarını özellikle sistematik bir şekilde hazırlama ve tartışma kabiliyetini geliştirmiş olmasıdır.
Biz bu reformları AB dayattığı için değil milletimizin ihtiyacı olduğu için hayata geçiriyoruz.Tarih bize gösteriyor ki adaletin güçlü, güçlülerin de adaletli olduğu toplumlar hızla büyür, kalkınır ve gelişir. Adalet tabanı güçsüz olan devletin uzun süre ayakta kalma imkânı yoktur.Elbette eksikliklerimiz var, sıkıntılarımız var ama her şeye rağmen kültürümüze, tarihimize karşı olan bağlarımızı koruyoruz. Kaybettiğimiz değerleri kendi coğrafyamızda bulacağız.Bu belge güven veren ve erişilebilir bir adalet vizyonuyla hazırlanmıştır.
Amacımız tüm kurumlarımızın ifade özgürlüğüne, özgürlüğü kısıtlayan diğer tüm uygulamalara karşı duyarlı olmalarını sağlamaktır. Mevzuattan kaynaklanan sıkıntıları süratle çözmekte kararlıyız. Yargı reformu belgesi içerdiği pek çok hedefle vatandaşların sisteme duyduğu güveni artıracak hem de daha öngörülebilir bir yatırım ortamı oluşmasına katkı sunacaktır. AB tam üyelik sistemine bağlılığımızı da bununla göstermiş oluyoruz.
Yargı reformu stratejisinde iki temel perspektif 9 amaç, 256 faaliyet bulunuyor. Her bir başlık uzun çalışmaların ürünüdür. Belgenin tam metni hem kitap olarak hem de internet mecrasında ilgilenenlerin ulaşımına açılmıştır.Her alanda özgürlüklerin genişletilmesi için yaptığımız mevzuat değişiklikleri ve yapısal reformlar çoktur. İfade özgürlüğünün demokrasinin en önemli şartı olarak görüyoruz. Son altı yılda ifade ve medya özgürlüğünün geliştirilmesi için önemli adımlar attık. Anayasa’mız başta olmak üzere mevzuatımızda önemli değişiklikler yaptık.
Türkiye işkence ve kötü muameleye sıfır tolerans anlayışını benimsemiştir. Sistematik işkence iddiaları artık geride kalmıştır. Bu alandaki kazanımlarımızı korumakta karalıyız. Tutuklama talebinin ölçülü olması adına önemli adımlar atıyoruz.Yargı reformu stratejisinde yer alan ilk perspektifte, hak ve özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi başlığını taşıyor.Tutuklamayı istisnai tedbir, tutuksuz yargılamayı asıl yöntem olarak görüyoruz. Tutukluluk tedbirine ancak zorunlu hallerde yapılacak değişiklikler yapacağız.
Tutukluluk sürelerinin soruşturma ve kovuşturma aşamaları için ayrı ayrı düzenlenecek. İnternet erişim engelleme usullerini gözden geçiriyoruz. Bir internet sitesinin tamamına değil, sadece ilgili kısma erişimin engellenmesine yönelik bir düzenleme yapılacaktır. İnsan hakları eylem planının ilkini 2014’te hazırlamıştık. İçerisinde ayrıntılı düzenlemelerinin ye alacağı düzenlemeler kısa süre içerisinde tamamlanacaktır.
İKİNCİ AMAÇ BAŞLIĞI: YARGI BAĞIMSIZLIĞIN VE ŞEFFAFLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ
Coğrafi teminat hakim ve savcıların isteği olmadan başka bir yere gitmemelerini kapsıyor.Belirli görevler için mesleki liyakat, ve mesleki kıdem şartlarını yeniden belirliyoruz.Disiplin prosedürlerini yeniden yapılandırıyoruz.Disiplin işlemlerinin etkinliğinin artırılması için cezaları yeniden belirliyor, prosedürdeki güvenceleri artırıyoruz.
ÜÇÜNCÜ AMAÇ BAŞLIĞI: İNSAN KAYNAKLARININ NİTELİK VE NİCELİĞİNİN ARITILMASI
Hukuk fakültelerinin özellikle eğitim süreci ve kontenjanları ile başarı standardını yeniden belirliyoruz. Kontenjanların azaltılması, başarı sıralamasının 190 binden 100 bine yükseltilmesi gibi düzenlemeler planlıyoruz.Hakim savcı ve noter olabilmek için bunun yanında ayrıca özel meslek sınavlarına girilmesi gerekir. Bu sınavla devlet ve vakıf ekseninde bir rekabete sevk etmeyi hedefliyoruz.Hakim ve savcı yardımcılığı müessesi getirilecek. Hakim ve sacılar doğrudan kürsüye çıkmayacak yardımcı olarak göreve başlayacak ikinci, bir sınavla çıkabilecekler.
DÖRDÜNCÜ AMAÇ BAŞLIĞI: PERFORMANS VE VERİMLİLİĞİN ARTIRILMASI
Yargı ve ölçüm takip merkezleri kurulacak. Davaların uzamasına sebebiyet veren sorunlar çözülecek böylece.6bin 52 faal mahkemenin 367 si hukuk, 2985i ise ceza mahkemesidir. Mesleğin başında hakimleri ceza ve hukuk hakimleri olarak ayıracak ve alanlarında uzmanlaşmalarını sağlayacağız.
Milletimiz 2002 yılında ülkeyi yönetmeyi bize verdiğinde adaleti, emniyeti yükselteceğimizin sözünü vermiştik. En büyük reformlar bu alanlarda gerçekleştirdiğimizi görüyoruz.Reform belgesinde yer alan başlıkların uygulamaya geçirilmesi sürecini bizzat yakından takip edeceğim. Türkiye’nin AB üyeliği sürecindeki en büyük kazanımlarından biri reform çalışmalarını özellikle sistematik bir şekilde hazırlama ve tartışma kabiliyetini geliştirmiş olmasıdır.
Biz bu reformları AB dayattığı için değil milletimizin ihtiyacı olduğu için hayata geçiriyoruz.Tarih bize gösteriyor ki adaletin güçlü, güçlülerin de adaletli olduğu toplumlar hızla büyür, kalkınır ve gelişir. Adalet tabanı güçsüz olan devletin uzun süre ayakta kalma imkânı yoktur.Elbette eksikliklerimiz var, sıkıntılarımız var ama her şeye rağmen kültürümüze, tarihimize karşı olan bağlarımızı koruyoruz. Kaybettiğimiz değerleri kendi coğrafyamızda bulacağız.Bu belge güven veren ve erişilebilir bir adalet vizyonuyla hazırlanmıştır.
Amacımız tüm kurumlarımızın ifade özgürlüğüne, özgürlüğü kısıtlayan diğer tüm uygulamalara karşı duyarlı olmalarını sağlamaktır. Mevzuattan kaynaklanan sıkıntıları süratle çözmekte kararlıyız. Yargı reformu belgesi içerdiği pek çok hedefle vatandaşların sisteme duyduğu güveni artıracak hem de daha öngörülebilir bir yatırım ortamı oluşmasına katkı sunacaktır. AB tam üyelik sistemine bağlılığımızı da bununla göstermiş oluyoruz.
Yargı reformu stratejisinde iki temel perspektif 9 amaç, 256 faaliyet bulunuyor. Her bir başlık uzun çalışmaların ürünüdür. Belgenin tam metni hem kitap olarak hem de internet mecrasında ilgilenenlerin ulaşımına açılmıştır.Her alanda özgürlüklerin genişletilmesi için yaptığımız mevzuat değişiklikleri ve yapısal reformlar çoktur. İfade özgürlüğünün demokrasinin en önemli şartı olarak görüyoruz. Son altı yılda ifade ve medya özgürlüğünün geliştirilmesi için önemli adımlar attık. Anayasa’mız başta olmak üzere mevzuatımızda önemli değişiklikler yaptık.
Türkiye işkence ve kötü muameleye sıfır tolerans anlayışını benimsemiştir. Sistematik işkence iddiaları artık geride kalmıştır. Bu alandaki kazanımlarımızı korumakta karalıyız. Tutuklama talebinin ölçülü olması adına önemli adımlar atıyoruz.Yargı reformu stratejisinde yer alan ilk perspektifte, hak ve özgürlüklerin korunması ve geliştirilmesi başlığını taşıyor.Tutuklamayı istisnai tedbir, tutuksuz yargılamayı asıl yöntem olarak görüyoruz. Tutukluluk tedbirine ancak zorunlu hallerde yapılacak değişiklikler yapacağız.
Tutukluluk sürelerinin soruşturma ve kovuşturma aşamaları için ayrı ayrı düzenlenecek. İnternet erişim engelleme usullerini gözden geçiriyoruz. Bir internet sitesinin tamamına değil, sadece ilgili kısma erişimin engellenmesine yönelik bir düzenleme yapılacaktır. İnsan hakları eylem planının ilkini 2014’te hazırlamıştık. İçerisinde ayrıntılı düzenlemelerinin ye alacağı düzenlemeler kısa süre içerisinde tamamlanacaktır.
İKİNCİ AMAÇ BAŞLIĞI: YARGI BAĞIMSIZLIĞIN VE ŞEFFAFLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ
Coğrafi teminat hakim ve savcıların isteği olmadan başka bir yere gitmemelerini kapsıyor.Belirli görevler için mesleki liyakat, ve mesleki kıdem şartlarını yeniden belirliyoruz.Disiplin prosedürlerini yeniden yapılandırıyoruz.Disiplin işlemlerinin etkinliğinin artırılması için cezaları yeniden belirliyor, prosedürdeki güvenceleri artırıyoruz.
ÜÇÜNCÜ AMAÇ BAŞLIĞI: İNSAN KAYNAKLARININ NİTELİK VE NİCELİĞİNİN ARITILMASI
Hukuk fakültelerinin özellikle eğitim süreci ve kontenjanları ile başarı standardını yeniden belirliyoruz. Kontenjanların azaltılması, başarı sıralamasının 190 binden 100 bine yükseltilmesi gibi düzenlemeler planlıyoruz.Hakim savcı ve noter olabilmek için bunun yanında ayrıca özel meslek sınavlarına girilmesi gerekir. Bu sınavla devlet ve vakıf ekseninde bir rekabete sevk etmeyi hedefliyoruz.Hakim ve savcı yardımcılığı müessesi getirilecek. Hakim ve sacılar doğrudan kürsüye çıkmayacak yardımcı olarak göreve başlayacak ikinci, bir sınavla çıkabilecekler.
DÖRDÜNCÜ AMAÇ BAŞLIĞI: PERFORMANS VE VERİMLİLİĞİN ARTIRILMASI
Yargı ve ölçüm takip merkezleri kurulacak. Davaların uzamasına sebebiyet veren sorunlar çözülecek böylece.6bin 52 faal mahkemenin 367 si hukuk, 2985i ise ceza mahkemesidir. Mesleğin başında hakimleri ceza ve hukuk hakimleri olarak ayıracak ve alanlarında uzmanlaşmalarını sağlayacağız.