Önceki haftalarda konuklarıyla birlikte İzmit esnafının sorunları, asgari ücret ile tarım ve hayvancılık konusunu değerlendiren İYİ Parti İzmit İlçe Teşkilatı, bu hafta Türk Eğitim Sen eski Kocaeli yöneticisi Özkan Öztürk'ü konuk alarak Pandemi Döneminde Eğitimdeki Sorunları konuştu.
İYİ Parti İzmit İlçe Teşkilatı ve vatandaşların katıldığı toplantıda, Başkan Pelin Coştur Filiz Özkan Öztürk'e konuyla ilgili çeşitli sorular sordu. Bu soruların bazıları;
1) Dünyada daha önce pek çok salgın yaşandı ama nerdeyse 100 yıldır bu kadar yaygın bir salgın olmamıştı. Neredeyse tüm ülkeler hazırlıksız yakalandı ve bütün sektörler etkilendi. Bu salgından diğer sektörlerle karşılaştırıldığında eğitim sektörü nasıl etkilendi sizce?
2) Ülkemizdeki eğitim sistemi AK Parti iktidarıyla birlikte çok kez değişti. Yani, zaten yap boz gibi eğitim sisteminde hiç dikiş tutturamadılar. Pandemiyle birlikte de iyice bocaladılar. MEB, pandemi gibi olağanüstü bir süreci, olağan dönemin mevzuatıyla yürütmeye çalıştı ve bunun sonucunda da hem ciddi aksamalar yaşandı. Uzaktan eğitimin ilk gününde “EBA çöktü” haberlerine MEBakanı gülerek mutlu olduğunu, talebin çok olduğunu bu yüzden sorunlar yaşandığını bile söyledi. Pandemi sürecindeki Milli Eğitim Bakanlığı’nın performansını nasıl buluyorsunuz?
3) 9 ay önce Mart ayında görülen ilk vakadan sonra yüz yüze eğitime ara verildi. Hazırlıksız yakalanmaya hadi bir dereceye kadar bir şey demeyelim. Ama 3 aylık yaz tatili oldu ve Eylül’de seyreltilmiş yüz yüze eğitimle açılış yaptılar. Sonra tamamen uzaktan eğitime dönüldü. Öğrenci, veli ve öğretmenlerimiz bir yığın sorun yaşadı. En önemli sorunları neler olarak görüyorsunuz?
4) Tablet, telefon, bilgisayar gibi erişim araç gereçleri olmayan, internet erişim ağı olmayan öğrenci sayımız çok fazla. Olanlar da bağlantı sorunları yaşıyorlar. Bu sene ilk yarıyıl bitmek üzere ama tableti olmayan öğrencilere yardımseverlerin ve çeşitli kuruluşların katkılarıyla daha yeni tablet dağıtılıyor. Ortada çok ciddi bir şekilde fırsat eşitsizliği var diye düşünüyorum ve hükümet ne yaz dönemini ne de güz dönemini hiçbir önlem almadan geçirdi. Bu konuda neler söylemek istersiniz?
5) Uzaktan eğitimin bir de öğretmen boyutu var. Ciddi bir öğretmen açığı var, branş öğretmenliği için atama bekleyen binlerce öğretmenimiz var. Ayrıca, EBA’daki yetersizliklerden dolayı tek bir canlı derse birden fazla sınıf tanımlanıyor, bazı canlı dersler çok fazla öğrenciyle işleniyor. Üstelik bu durum ders ücreti açısından da öğretmenleri mağdur ediyor. Zaten son yıllarda öğretmenlerimizin maaşları iyice erimişken bir de ders ücretlerine göz dikiliyor. Uzaktan eğitimden öğretmenlerimiz nasıl etkilendi?
6) Türk Eğitim-Sen’in 13 Ekim-03 Kasım 2020 tarihleri arasında 190’nı idareci ve 1190’ı öğretmen olmak üzere 1.350 kişi ile düzenlediği bir anket çalışması var. Bu çalışmaya göre;
- Uzaktan eğitim sürecinde çok sayıda sorun bulunduğu
- Öğretmenlerin uzaktan eğitim süreçlerinde mesleki doyum alamadıkları
- Öğretmenlerin uzaktan eğitim süreçlerinin verimli olduğunu düşünmedikleri
- Öğrencilerin yaşadığı en önemli sorunun internet kotasının yetmemesi, derslerin çakışması ve uzaktan eğitim için yeterli donanıma sahip olmadıkları
- Ailelerin uzaktan eğitimi zorunlu olarak görmediklaeri
- Ve uzaktan eğitim süreçlerinin en olumsuz etkisinin eğitimde fırsat eşitsizliğini artırması olduğu sonucu çıkmış.
Bu anket sonuçları hakkında neler söylemek istersiniz?
7) Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD), Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) ve Dünya Bankası’nın 2020 yılı için yayınladıkları raporlara göre;
- Okul bırakma oranlarında artış,
- Öğrenmeyi ölçmede zorluklar,
- Sosyal izolasyon ve öğrencilerin öğrenme kayıpları
- Uzaktan eğitim için gerekli donanıma sahip olmadıklarından ve devam zorunluluğu olmadığından pek çok öğrenci okuldan uzaklaşıp çalışmak zorunda kalmış,
- Kız öğrenciler çocuk yaşta evlenmek zorunda bırakılmış,
- Aile içi çocuk istismarları ile ilgili şikâyetlerde artış saptanmış
Ülkemizde bunlarla ilgili bir çalışma var mı acaba?
8) Yapılan araştırmalarda, canlı derslere katılan öğrencilerin %70’ten fazlası derslerde sadece dinleyici konumunda kalmışlar, ders süresince ses ve kameraları kapalı tutmuşlar. Ben kendi çocuklarımdan da biliyorum, ev ortamındaki derslerden daha çabuk sıkılıyorlar. Ayrıca gerek canlı derslerin planlamasında gerekse EBA TV yayınlarında çocukların sosyal-toplumsal gelişimine, bireysel ilgi ve yeteneklerine yönelik hiçbir çalışmaya yer verilmiyor. Spor, sanat, müzik dersleri yok sayılıyor. Özel okullarda da bu dersler seçmeli olarak sunuluyor. Bu durum çocukların gelişimini de çok etkiliyor diye düşünüyorum siz ne dersiniz?
9) Uzaktan eğitim konusunda en çok sıkıntı yaşanan alanlardan biri ölçme ve değerlendirme süreci. Öğretmenler çocukların hangi bilgiyi nasıl aldıklarını da tam olarak bilemiyorlar. Bu da ciddi bir sorun değil mi? 2 senesi eğitim açısından kayıp bir nesil mi yetişiyor acaba?
10) İzmit İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün internet sayfasından aldığım verilere göre İzmit’te 140 okul, yaklaşık 5000 öğretmen ve 70 binin üzerinde öğrenci var. Ayrıca 59 tane de özel okul var. Tüm bu konuştuğumuz sorunlar yumağında İzmit’imiz ne durumda? Daha iyi bir yerde miyiz yoksa ülke genelinden bir fark yok mu?
Yaklaşık 1,5 saat süren toplantıda Atatürk'ün eğitime verdiği önemle sözlerine başlayan Özkan Öztürk özetle "Eğitim sisteminin sürekli değişmesinden herkesin rahatsız olduğunu, tablet fiyat artışlarının denetim altına alınması gerektiğini, öğretmenlerin dijital materyal hazırlamada sıkıntıları olduğunu, online eğitim sisteminde evde bir sınır ve disiplin olmadığından öğrenci ve öğretmenlerin motivasyonunun bozulduğunu, bir eğitimcinin asla umutsuz olamayacağını, bu vasıtayla öğrencilerin bilgiye erişmeyi öğrendiğini ve uzaktan eğitim gören öğrencileri kayıp olarak görmediğini, Kocaeli'nin ülke geneline göre eğitimde daha iyi konumda olduğunu ve İzmit Kaymakamı'nın eğitim konusunda çok hassas olduğunu" söyledi.