BİST
4.854,16
ALTIN
1.043,73
DOLAR
18,62
STERLİN
22,41
EURO
19,31

Başkan Hürriyet araç kredisinde İller Bankası’nı işaret etti

İzmit Belediye Başkanı Fatma Kaplan Hürriyet hizmet araçlarının satın alınması süreciyle ilgili gerçekleştirdiği basın toplantısında durumun önümüzdeki hafta İller Bankası Genel Müdürüyle yapılacak görüşme sonrası netleşeceğini belirterek “Çok yönlü düşünerek hareket ediyoruz, gündemimizde birçok seçenek bulunuyor” dedi 

13 Ekim 2022 00:12
Başkan Hürriyet araç kredisinde İller Bankası’nı işaret etti

İzmit Belediye Başkanı Fatma Kaplan Hürriyet hizmet araçlarının satın alınması süreciyle ilgili kamuoyunu bilgilendirdi. Başkan Hürriyet Belsa Plaza Ana Hizmet Binası 2. Katta bulunan Makam Toplantı Salonunda basın toplantısı gerçekleştirdi. Hürriyet’e basın toplantısında başkan yardımcısı Ünal Özmural eşlik etti. 

“İLLER BANKASININ KOŞULLARI BELEDİYE LEHİNE”

İzmit Belediye Başkanı Fatma Kaplan Hürriyet basın toplantısında şu ifadeleri kullandı; “Önceliğimiz İller Bankası, daha önce kullandığımız 27 milyon liralık krediyi de öyle almıştık. Amacımız 46 milyon liralık kredinyi nakit olarak İller Bankasından kullanabilmek. İller Bankasının kredi faizi düşük ve ödeme koşulları daha belediyemiz lehine. Sonuçta devlet bankası. Yazımızı yazdık ve ardından hemen atlayıp gittik ve genel müdür yardımcılarıyla yüz yüze görüşme şansımız oldu. 

“DURUM HAFTAYA RESMİYETE DÖKÜLECEK”

Ne yazık ki bu görüşmeler çok muhteşem, çok olumlu havalarda geçmiyor. Malum yıl sonu, ekonomik kriz devletin de bütçelerinin tutmaması gibi birçok sebeple ‘Hadi 46 milyonu veriyoruz’ gibi bir sonuç alamadık. Görüşmelerimiz resmiyete dönüşmedi henüz. Önümüzdeki hafta İller Bankası Genel Müdürüyle resmi randevumuz var. Orada durumu resmileştireceğiz.

“KEŞKE MAYIS-HAZİRAN’DA SONUÇ ALABİLSEYDİK”

İller Bankası Genel Müdürü bize telefonla döndü. ‘Çok geç getirdiniz bize konuyu. Yıl sonu bütçelerimiz sıkıntılı. Nakit akışı her bankada olduğu gibi bizde de sıkıntılı. Dolayısıyla hepsini bir anda nakit verme şansına sahip değiliz. Keşke yılın ortasında getirseydiniz. Belki biraz daha iyi koşullarda bir şeyler yapabilirdik’ dedi. Tabii keşke biz Mayıs-Haziran’da bu işi başlattığımızda sonuç alabilseydik. Öyle olsaydı bugün bu kredinin birçok kısmını almış olacaktık. 

“46 MİLYON LİRANIN TAMAMINI NAKİT KULLANAMIYORUZ”

‘46 milyon liranın küçük bir miktarını belki nakit verip, üstüne bir kısım teminat mektubu, kalanını da Ocak’ta belki verebiliriz, ekibimizle durumu değerlendireceğiz’ dedi İller Bankası. Geldiğimiz noktada 46 milyon liranın tümünü İller Bankasından nakit olarak alamadığımız netleşti. Ne yazık ki 46 milyon liralık kredimizi nakit olarak İller Bankasından kullanamıyoruz. Çok küçük bir miktarını nakit, bir miktarını teminat mektubu, kalanını da belki Ocak’ta o da henüz daha resmiyete kavuşmadı. 

“BANKALAR KREDİ VERMEKTE ZORLANIYOR”

İller Bankası süreciyle de kalmadık. Tüm kamu bankalarını genel merkez düzeyinde ziyaret ettik. Özellikle yönetim kurulu başkanlarını tek tek ziyaret ettik. Bu konuda belediyemize bir kredi desteği sunulabilir mi? Oralardan da ne yazık ki İller Bankasından daha kötü bir tablo çıktı karşımıza. Bankalar kredi vermekte çok zorlanıyor. Ne yazık ki sabit faizli kredi kullanamıyoruz. 2 yıl önce 27 milyon lira kredi aldığımız faiz sabitti. Biz 2 yıldır 1 milyon lira net ödeme yapıyoruz. 

“YENİ KREDİDE FAİZ ORANLARI SABİT DEĞİL”

Yeni kullanacağımız kredi 2 yıl önce kullandığımız kredi gibi değil, faiz oranı enflasyona bağlı olarak değişecek. Bugün çektiğimiz 46 milyon lira şu kadar diyemiyoruz. 2 yıl ödemeli mi 3 yıl ödemeli mi çekeceğiz bunu da bilmiyoruz. Bankalar uzun vadeli kredi verme taraftarı da değiller. Dolayısıyla vade ne olursa olsun sabit bir faiz ödemeyeceğimiz netleşti. Ödeyeceğimiz faizleri de şu anda öngörmemiz mümkün değil. Biz yazışmalarımıza devam ediyoruz bankalarla. Onların da faiz oranlarını, kredi verme koşullarını tek tek soruyoruz. Hepsini karşılaştıracağız. 

“ÇOK YÖNLÜ DÜŞÜNEREK HAREKET EDİYORUZ”

Sadece bununla da yetinmedik bir yandan da araba fabrikalarıyla görüşüyoruz. Onların da kendilerine göre bazı kredi olanakları ya da satış politikaları var. Onlar da bize birkaç model çalışıyorlar. A planı, B planı, C planı, D planı hepsini düşünmeye çalışıyoruz. Çok yönlü düşünmeye çalışıyoruz. Hepsini harmanlayarak hesaplamaya çalışıyoruz. Ekonominin geldiği noktayla birlikte bilinmez bir süreçteyiz. Ne yazık ki 2 yıl önceki gibi koşulların net olduğu dönemde değiliz. 

“ALABİLDİĞİMİZ KADAR KREDİ ALACAĞIZ”

Öyle olunca da ister istemez her şeyi ayrı ayrı düşünmek zorunda kalıyoruz. Önümüzdeki hafta İller Bankası Genel Müdürüyle randevumuz var. Orada tam netleştireceğiz, 46 milyon liranın ne kadarını teminat mektubu ve nakit olarak kullanabileceğiz bunları görüşeceğiz. Eğer önümüzdeki hafta beklentimiz yüksek oranda gerçekleşmezse biz alabildiğimiz kadar krediyi alacağız ve bu krediyle ne kadar araba alabilirsek almaya çalışacağız.  Ciddi bir sayı 200 araçtan bahsediyoruz. Bunlar bizim hizmet araçlarımız içinde. Kamyon, kamyonet, pikaplar,  4x4’ler gibi çeşitli araçları almak istiyoruz.”

Başkan Hürriyet şöyle devam etti: “Araç satın alma durumumuz yıl sonuna kadar netleşmediği takdirde biz önümüzdeki haftadan itibaren mecburen yeniden kiralamayla ilgili bir açık ihaleye çıkmak durumunda kalacağız. Vatandaşımıza bilgi aktaralım istedik. Üzerimizde bir karalama kampanyası yapılıyor. Yarın ‘Hani satın alıyordunuz, tekrar siz araç kiralama ihalesine çıkıyorsunuz’ denmesin lütfen. A,B,C ve D planlarımız var. Bizim yapmış olduğumuz 3 aylık ihalemiz var. 

“SÜRECİN UZAMASI NEDENİYLE TIKANMIŞTIK”

Dolayısı ile bu ihale yıl sonuna kadar geçerli. Biz yıl sonuna kadar araçlarımızı alamadığımız veya netleşmediği durumda mecburen yeniden bir ihale daha yapmak durumunda kalacağız. Önceki ihalemizi 4 ay önceden başlatmamıza rağmen sürecin uzaması nedeniyle orada tıkanmıştık. 

“DURUMA GÖRE KARAR VERECEĞİZ”

Kısa vadeli ve açık ihale yapabilmek için en az 3 ay önceden süreci başlatmalıyız. Her şey yolunda giderse 2 buçuk ay sürüyor. Aksilikler olursa 3 buçuk aya kadar bu süre uzayabiliyor. Yıl sonundan sonra da araçsız kalmamak için açık ihale sürecinin başlatmak durumunda kalacağız. Önümüzdeki hafta İller Bankası ile olan görüşmemiz ile ortaya çıkan duruma göre karar vereceğiz. 

“AÇIK İHALE SÜRECİNİ BAŞLATACAĞIZ”

İller Bankası Genel Müdürü telefonda şöyle bir şey dedi, ‘Veremediğimiz kredi tutarını Ocak ayı için belki söz verebiliriz. Onu da oturup konuşalım.’ Belki bir kısmını Ocak ayından sonra alabiliriz. Kısa süreli bir ihale daha yapsak bile yine açık ihale yapacağız. Açık ihale sürecini başlatacağız. Tekrar söylüyorum, “Hani satın alıyordunuz, tekrar siz araç kiralama ihalesine çıkıyorsunuz’ denmesin.”

ARAÇLARIMIZIN ÇOĞU TESLİM EDİLDİ

İzmit Belediye Başkanı Fatma Kaplan Hürriyet kısa süreli hizmet araçlarının kiralanmasına dair yaptığı konuşmada, “Bu süreçte 3 aylık kiralama ihalemizi yapmış bulunuyoruz. Araç teslim süreçlerimiz hemen hemen tamamlandı. Onunla ilgili arkadaşlarımız çalışıyorlar. 3 aylık ihale sürecimizi de analiz ettik. Bununla ilgili özellikle bilgi aktarmak istiyoruz. 



RAKAMLARI EĞİP BÜKMEYİ SEVİYORLAR”

Yarın öbür gün burada da karalama kampanyaları yürütülebilir. Rakamları eğip bükmeyi seven bir muhalefetimiz var. Satın alma sürecine başladığımızda ‘Büyükşehir 40 milyona kiralıyor siz 125 milyona satın alıyorsunuz, Büyükşehir 40 milyona kiralıyor siz 170 milyona kiralıyorsunuz’ gibi rakamları eğip bükerek algı üreten bir muhalefetle uğraştık bu süreçte.  Hâlbuki bu rakamların söz konusu bile olmadığı, rakamların yalan olduğu ortaya çıkmıştı.

“DAVET USULÜ İHALE YAPTIK”

3 aylık kısa süreli ihale yaptık. Davet usulü yaptık ihalemizi. Davet usulü aslında pazarlık usulüdür. Bu ihalede de olabildiğince açık ihaleye girmemiş büyük filosu olan 10 ayrı firmayı davet ettik. Çok sayıda firma davet ettik çünkü 3 aylık süreçte araç temin etmek her firmanın harcı değil. Öz malı değilse çok zorlanıyor firmalar. Firmalar 3 aylık ihalelere girmeyi çok tercih etmiyorlar. Az firma davet edildiğinde de rekabet olmayınca yüksek rakamlar çıkabiliyor. Bu yüzden kanun en az 3 firmanın davet edilmesini yeterli görse de biz 10 ayrı firma davet ettik. 

“MAKUL RAKAMLAR ÇIKTI ORTAYA”

Biz araçsız kalmamak için çok sayıda firma davet ettik. Bu firmalardan 3 tanesi teklif verdi. 2 tanesinin rakamı en düşük olarak ve bizim kurumumuz lehineydi. Dolayısıyla ihalemizi Işık Grup ismindeki firma kazandı. Fiyatları da kurumumuz lehineydi. İkinci tur  pazarlıkta firma fiyatını düşürdü. Öyle yapınca da bizim ödeyeceğimiz makul rakamlar çıktı ortaya. Açık ihaleyle de karşılaştırdık durumu. 3 aylık ihale ile 2 yıllık ihaleyi karşılaştırmak çok mantıklı değildir. Uzun soluklu ihaleler daha makul fiyatlar sunarken kısa süreli ihaleler de hep yüksek rakamlar gelir. 

“HESAP KİTAP YAPTIK”

Rakamlarımız gerçekten makul mü diye bir analiz yaptık. Eskiden araç kiralamalarında fiyat farkı zorunluluğu yoktu. Şimdi yeni yönetmeliklerle artık araç kiralamalarında da fiyat farkı zorunluluğu getirildi kamu yönetimlerine. Bunlar bir garabet ve öngörülemez. 3 liraya kiraladığınız şeyin fiyatı, fiyat farkı nedeniyle ileride büyük büyük rakamlara çıkıyor. Eğer 3 aylık ihale yapmak zorunda kalmasaydık KİK süreci de olmasaydı ve biz açık ihaleyi bağlasaydık 2 yıllık ihalede vereceğimiz fiyat farkı ne olurdu diye bir hesap kitap yaptık. Bizim en düşük teklifimiz 77 milyondu ama 77 milyon tek başına değil. Buna KDV geliyor. Bir de 2 yıl boyunca ödenecek fiyat farkı geliyor. 


“ORANLAR SÜREKLİ ARTIYOR”

Genel endeks işlemlerinin çarpma bölme oranları var. Bunu da devletin sunmuş olduğu bir sistem de yapılıyor. Bu sisteme göre Eylül ayına kadar netleşmiş endeks oranı 985 görünüyor. Dolayısı ile endeks artış oranlarına baktığımızda yüzde 3,94, yüzde 3,84, yüzde 2,67 arttığı oluyor. En düşük ise yüzde 1,83 arttığı da görülüyor. Hep artıyor. Haziran ayında endeks oranı yüzde 6,80’e çıkmış. Total ödeyeceğiniz tutarları bu değişen oranlara göre çarpıp bölmek zorundasınız. Bu yasal bir zorunluluk ve devletin getirdiği hesaplama yöntemlerine ve formüllerine uymak zorundasınız. Böyle olunca her ay ödeyeceğiniz oranlar değişik rakamlar ortaya çıkıyor.

“FİYAT FARKLARI HER AY FARKLI”

Fiyat farkları oranları ve bu oranlara göre ödenecek aylık tutarlar her ay farklı geliyor. Fiyat farkı dediğimiz şey bu. Biz bu oranlara baktığımızda yüzde 1’in altına hiç düşmediğini ve genelde ortalamasının yüzde 2’nin üzerinde olduğunu görüyoruz. Bunlar devletin açıkladığı rakamlar. Biz yine de en düşüğünden aldık. Endeks oranını yüzde 1,5 aldık. 3-5 ay sonra yüzde 6’ya da çıkabiliyor. Yüzde 7’ye bile çıkabiliyor. Enflasyon ne kadar artacak, devlet nasıl bir fiyat farkı önerisi getirecek bunu şimdiden öngöremiyoruz. 

“ÇOK FAZLA ÖNGÖREMİYORUZ”

Açık ihalede verilen en düşük rakam olan 77 milyon üzerinden böldük, çarptık. Yüzde 1,5 endeks üzerinden fiyat farkı hesabı yaptığımızda her ay vereceğimiz fiyat farkı artıyor. Toplamında da iki yıllık süreçte bize 15 milyondan fazla bir fiyat farkı gelmiş olacaktı. Endeksi yüzde 2 ya da yüzde 3’den hesapladığımızda bu rakam daha da artıyor. Fiyat farkı endeksiniz yüzde 2 olursa 77 milyonluk ihaleye 21 milyonluk fiyat farkı gelmesi muhtemel görünüyor. Yüzde 3 olursa ise 34 milyonluk bir fiyat farkı ortaya çıkıyor. Çok fazla öngöremiyoruz. O yüzden net konuşmak mümkün olmuyor. Bunlar sadece tahminler.

“KAFA KAFAYA BİR İHALE YAPILDI”

Biz yine de çok fazla uçmamak adına yüzde 1,5 fiyat endeksinde kaldık ve oradan hesap yaptık. Bunları 3 aylık ihalemiz ile karşılaştırdık. 3 aylık ihalemizin bedeli aylık 3 milyon 766 bin lira ve bunun da fiyat farkı ile 3 milyon 900 bin liraya çıkıyor. Açık ihalemizdeki 77 milyon 818 binlik teklife 15 milyon 922 bin gibi fiyat farkını ekleyip 3 aylık toplamda ne kadar öderdik diye baktığımızda da burada da 3 milyon 900 küsür gibi rakamlar çıkıyor. Dolayısıyla 3 aylık pazarlık usulü ihalemiz kıa süreli riskli bir ihale olmasına rağmen, Kurumumuzun ödeme koşullarını çok zorlamadığı, açık ihale ile pazarlık usulü ihalenin fiyatlarının kafa kafaya olduğu aşikar.

“ŞİMDİDEN ÇALIŞMALARIMIZA BAŞLADIK”

Geçmişte muhalefetin ileri sürdüğü "Büyükşehir’de 40 milyona kiralanıyor, araçları sakladınız" gibi yalanlara cevap vermek zorunda kaldık. İleri de bununla alakalı rakamları eğip bükmek isterlerse diye şimdiden size ve vatandaşlara bilgilendirme yapmak için bu rakamları paylaştık. Araçların büyük bir kısmını aldık. Hızlı bir şekilde hizmete soktuk. Yeni yıldan itibaren de sıkıntı yaşamamak için şimdiden çalışmalarımıza başladık.”

ÜNAL ÖZMURAL: ARAÇ KİRALAMADAKİ UCUBE SİSTEMİ DEĞİŞTİRMEK İÇİN KARARLIYIZ

Hürriyet’e basın toplantısında başkan yardımcısı Ünal Özmural’da şu ifadeleri kullandı; “Bütün belediyelerde haberler yapıyorsunuz. Bu kadar şeffaf anlatılan bir yer olduğunu düşünmüyorum. Tam tersine bu konular kapalı kapılar ardından konuşuluyor ve sizinle paylaşılmıyor. Ama biz bütün aşamaları, banka ve firma görüşmelerini siz basın mensupları ve halkımızla paylaşıyoruz. 

“MÜCADELE VERİYORUZ”

Yıllardır devam eden bu ucube sistemi yıkmak için mücadelemiz devam edecek. Ama 3 ay içinde, ama önümüzdeki sene hallederiz. Bu sistemi değiştirmek için kararlıyız. Bütün kapıları çalmaktan imtina etmiyoruz. Herkesin kapısını tek tek çalıp mücadele veriyoruz. Bu aşamalardan halkımız bilgi sahibi olmasını istiyoruz ve sizinle paylaşıyoruz.”

Yorumlar
Adınız
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.